De survivalregel van 3

Tijdens een noodsituatie of een ramp raken we allemaal een beetje van slag. Plotseling moeten we leven zonder spullen die we in makkelijkere tijden voor lief namen en sommige spullen zijn minder belangrijk dan anderen. Wat is eigenlijk het belangrijkste waar we ons op moeten concentreren? Hoe bepaal je wat je als eerste nodig gaat hebben? Je kan er met een natte vinger naar wijzen maar gelukkig is daar ook de survivalregel van 3. Een prioriteitenlijst die zo makkelijk is te onthouden dat je hem zelfs tijdens een noodsituatie of ramp niet kunt vergeten. Maar het is ook een prioriteitenlijst die we kunnen gebruiken om te bepalen wat het meest belangrijke is bij onze voorbereidingen op noodsituaties en rampen.

De survivalregel van 3 luidt:

  • Een mens heeft 3 seconden nodig om te reageren.
  • Een mens kan 3 minuten zonder zuurstof.
  • Een mens kan 3 uur zonder bescherming.
  • Een mens kan 3 dagen zonder water.
  • Een mens kan 3 weken zonder voedsel.
  • Een mens kan 3 maanden zonder gezelschap.

Laten we de regel eens, punt voor punt, van dichtbij bekijken.

Een mens heeft 3 seconden nodig om te reageren. Deze drie seconden is het gemiddelde die we nodig hebben om in een onbekende en plotselinge situatie te kunnen reageren. Binnen deze drie seconden nemen we iets waar door middel van ruiken, zien, horen, voelen en/of proeven, worden onze hersenen ervan op de hoogte gebracht dat we iets hebben waargenomen en wordt het lichaam door onze hersenen aangestuurd om datgene te doen dat gedaan moet worden. Binnen deze drie seconden bepalen wij dus onbewust hoe wij gaan reageren op een vreemde situatie.

Er zijn situaties waarin onze reactie veel sneller komt dan drie seconden. Dit komt omdat wij gedurende ons leven onszelf vaste reacties aanleren. Als ik bijvoorbeeld mijn grote teen stoot aan het bed, dan voel ik vrijwel direct dat die teen pijn doet en hou ik binnen een seconde mijn teen vast. Terwijl mijn zoon, wanneer hij leert lopen, ten eerste meer tijd nodig heeft om te bedenken dat zijn teen pijn doet en ten tweede zich nog moet aanleren hoe hij zijn teen kan ontzien zonder om te vallen.

Alhoewel je je reactievermogen kunt trainen, is het tijdens een noodsituatie of ramp niet aan te raden om snelle beslissingen te nemen. Zolang of zodra je niet in direct gevaar bent, kan je het beste een moment rust nemen om te kijken wat de situatie is en wat de (on)mogelijkheden ervan zijn, een inventarisatie te maken van de spullen die je bij je hebt en een plan voor jezelf te maken hoe je met de situatie om wilt gaan.

bewolkte lucht
pixabay.com

Een mens kan 3 minuten zonder zuurstof. Bedenk je goed dat deze drie minuten nodig zijn om de hersenen te doen stoppen met werken. Na 15 tot 20 seconden zonder zuurstof krijg je al last van symptomen die duiden op zuurstofgebrek en een gemiddeld persoon verliest na 30 tot 60 seconden al het bewustzijn. In elke situatie moeten we dus eerst zorgen voor voldoende zuurstof. Of het nu tijdens een brand is of tijdens het bergbeklimmen.

Het is mogelijk om ons lichaam er op trainen om langer zonder zuurstof te functioneren. Zo kunnen parelduikers in het verre oosten ruim 5 minuten hun adem inhouden terwijl ze onderwater met hun scherpe messen hun werk kunnen blijven doen.

Een mens kan 3 uur zonder bescherming. Nee, dat is geen grapje. Bescherming tegen de elementen is, op voldoende zuurstof na, het belangrijkste dat je nodig hebt om elke situatie te overleven. Nu is de norm van drie uur niet altijd en overal toe te passen. Maar om bijvoorbeeld onderkoeling en bevriezing (tijdens koud weer), oververhitting (tijdens warm weer), schimmelvorming (tijdens vochtig weer), brandwonden (onder andere bij brand) en de griep (besmetting met een virus) te voorkomen, hebben we een vorm van bescherming nodig. Deze bescherming kan een paraplu zijn, of een brandwerende overall, maar ook een flesje desinfectiegel valt hieronder.

Een mens kan 3 dagen zonder water. Ik moet eerlijk zijn; ik wil niet eens weten hoe het voelt om dan ook maar één hele dag zonder water te kunnen doen. Onze hersenen bestaan voor bijna 80% uit water en na 12 uur zonder vochtopname beginnen de hersenen al te protesteren. Je kan dan niet meer helder nadenken en je zult last krijgen van onder andere stemmingswisselingen. Ik weet bijvoorbeeld uit ervaring dat ik al na 12 tot 14 uur zonder drinken een dusdanige bui krijg, daar is het woord chagrijnig nog een understatement voor.

We willen er dus zeker van zijn dat, zodra we voldoende zuurstof en bescherming hebben, we eerst moeten gaan nadenken over hoe wij aan voldoende drinkwater gaan komen. Vooral als het warm weer is, is het belangrijk om te blijven drinken. Sterker nog: In een ideale situatie mag je niet eens het gevoel krijgen dat je dorst krijgt, omdat je dan al veelal last hebt van uitdrogingsverschijnselen.

salade
pixabay.com

Een mens kan 3 weken zonder voedsel. Hoe hard je maag ook aan het knorren is, het krijgen van voldoende voedsel is bij verre niet het belangrijkste in welke situatie dan ook. Dat betekent dat je, in een noodsituatie of tijdens een ramp, eerst alle opties voor je voedselvoorziening rustig na kunt gaan voordat je daadwerkelijk op zoek gaat. Je hoeft niet in alle haast een aantal vallen op willekeurige plaatsen te zetten, maar je kan eerst kijken of er andere bronnen van voedsel in je omgeving aanwezig zijn.

Een mens kan 3 maanden zonder gezelschap. Wij, mensen, zijn geboren om in een groep te functioneren. In ons eentje kunnen we misschien wel overleven, maar niet leven. Als wij lang genoeg in een isolement zitten, gaan wij op zoek naar afleiding. Die afleiding kan relatief onschuldig zijn (denk aan de volleybal genaamd Wilson in de film Castaway) maar kan ook gevaarlijke vormen aannemen, zoals paranoia. Alhoewel het vinden of behouden van menselijke contacten niet het allerbelangrijkste is in een noodsituatie of ramp, is het wel belangrijk genoeg om op je ‘to do’ lijst te zetten.

Et voila; de volledige survivalregel van 3 zoals ik hem heb geleerd in een donkergrijs verleden. Nu jij hem ook een keer hebt gelezen, vergeet je hopelijk nooit meer de zes aandachtsgebieden waar je prioriteiten liggen tijdens de voorbereidingen en uitvoering van je rampenplan.

Share the knowledge!
  • 2
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Vrouw, kinderen, (nog) geen huisdieren, woonachtig in het midden van het land, fulltime baan, hypotheek, wat spaargeld, wat schulden en misschien een beetje gevoel voor humor. Klopt, ik ben nogal doorsnee. Jij toch ook?
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.